تاثیر عوامل فرهنگی بر زیبایی شناسی فرش چهارمحال و بختیاری

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده معماری و هنر
  • نویسنده ملیحه مهدیان
  • استاد راهنما حسن عزیزی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

فرش بافی یکی از عام ترین و مردمی ترین هنر ایرانیان است، به همین دلیل بسیاری از رفتارها، باورها و اندیشه های آنان از هر نوع می تواند در ساختار و شکل گیری فرش تأثیر به سزایی داشته باشد. فرش از فضای فکری هنرمندش و از تمایلات و رویکردهای فرهنگی و زیباشناسانه محیط اطرافش متأثر است. طرح ها و نقوش نمادین به کار رفته در این دست بافته ها بیان گر فرهنگ، آداب و رسوم و اقلیم بافندگان آن ها می باشند که بهترین نمونه های آن را می توان در میان فرش های عشایری و روستایی یافت. یکی از کهن ترین مناطق فرهنگی ایران در عرصه ی فرش بافی روستایی و عشایری، استان چهار محال و بختیاری است. بافندگان این استان نیز مانند سایر بافندگان اصیل مناطق گوناگون، متأثر از طبیعت و اقلیم، از شکل ها و نمادهای اعتقادی و فرهنگ و تمدن دیار خود الهام گرفته اند و بسیاری از طرح ها و نقش مایه های نمادین را به شیوه ی خاص در هنرهای دستی به خصوص فرش به کار برده اند. تأثیر آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی را که نسل به نسل و سینه به سینه از گذشتگان برایشان به یادگارمانده را می توان در دست بافته های آن ها مشاهده کرد، که این منجر به زیبایی های منحصر به فرد فرش این منطقه با توجه به کاربرد آن ها در بین عامه شده است. از این رو مجموعه عناصر و عوامل فرهنگی که در زیبایی فرش این منطقه تأثیر گذار است بر اساس اسناد کتابخانه ای و تحقیقات میدانی مورد مطالعه قرار گرفته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زیبایی شناسی در فرش چهارمحال و بختیاری: مورد مطالعه، نقوش فرش های خشتی

انواع فرش و به خصوص قالی از عمده ترین دستبافته های استان چهارمحال و بختیاری می باشد که در روستاها، عشایر و شهرهای این استان رواج دارد. اصالت نقوش و رنگ آمیزی آن مبیّن ذهن خلاق، تلاش خستگی ناپذیر، لطافت طبع و ژرفای اندیشه هنرمند بافنده است که دارای جنبه های زیبایی شناختی قابل توجهی است. بنیان های زیبایی شناسی هنری نگاره های منقوش در فرش استان چهارمحال و بختیاری و به خصوص فرش های خشتی که از شناخته...

15 صفحه اول

نقش‌مایه «پرنده» در فرش «طرح خشتی» چهارمحال و بختیاری

 Bird motif has always had an important place in Iranian artworks. Various patterns of birds have been presented in all types of Persian art like carpets. Bird motifs, both in abstract and naturalistic forms, can be found in Iranian carpet design. This paper, after studying the role of bird motif in Iran's art and literature, introduced the formal and conceptual aspects of the motif in &qu...

متن کامل

نقش گل فرنگ در فرش مناظق کردستان و چهارمحال بختیاری

نقش ها یکی از اجزا اصلی در خلق آثار هنری وابزاری برای شناسایی تاریخ ومحل تولیدشان است. از این میان گاهی این نقش ها برخاسته از سنت و عقاید و باورهای خالق اثر است و گاهی نیز نقش وارداتی محسوب می شود که به واسطه های گوناگون، جامعه با آن برخورد می کندو به مرور زمان در متن فرهنگی جامعه قرار می گیرد و با رنگ و بوی خاصی که ناشی از تداوم سنت بومی و محلی است خود را با دیگر عناصر بصری و شناخته شده ی محیط...

15 صفحه اول

مقدمه ای بر زیبایی شناسی نقش و رنگ گلیم های عشایر بختیاری

نبوغ هنری و کیفیات زیبائی‌شناختی عشایر ایران خاصه عشایر بختیاری را می‌توان بر پهنة دستبافته‌های ایشان جستجو کرد. از این حیث گلیم، الگوئی در خور توجه و شاخص است. این هنر-صنعت پر پیرایه جولانگاه نقش و رنگ دنیای خیالین مردمانی‌ست که هیچگاه از هنر استفادة ابزاری نکرده‌اند؛ نه برای ابلاغ باورها و پنداشتهایشان و نه برای بدست آوردن بازار و سلیقة مخاطب و مشتری محصولاتشان. نقش و رنگ گلیم عشایر بختیاری ب...

متن کامل

درخت در فرش بختیاری

Bakhtiari carpet has been less studied and introduced in art studies. Compared with other carpets, its rich designs and forms are overlooked by researchers. In this study an attempt is made to investigate the value and significance of trees in Bakhtiari carpets, with emphasis on variety of its designs and forms.

متن کامل

بررسی تطبیقی نقش قاب های خشتی فرش های مناطق استان چهارمحال و بختیاری

فرش های روستایی ایران منابع مهمی برای مطالعۀ هنر و فرهنگ روستایی ایران به شمار می روند. کاربرد نقوش و رنگ های به کاررفته در این فرش ها بازتاب فرهنگ، آداب و رسوم، هنر و تجربۀ زیست مردم منطقه است. حضور وجوه مشترک در نقوش به کاررفته در قاب های فرش های خشتی و رنگ آن ها حاکی از روح حاکم بر این آثار، تحت تأثیر معاشرت با طبیعت است. در این فرش های خشتی، تفاوت هایی از لحاظ ظاهری و تکنیکی وجود دارد که بر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده معماری و هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023